Tijdens de 3D Tripping campagne beleeft de jongere in een virtual reality wereld het gebruik van alcohol- en drugs, en dan wel achter het stuur. De jongere gaat in de auto naar de kroeg, waar deze een feestje meemaakt en alcohol- of drugs gebruikt. Na afloop rijdt deze onder invloed terug naar huis. De virtual reality wereld laat namelijk enkele verkeerssituaties voorkomen waarvan we uit onderzoek weten dat het vaak fout gaat, toegespitst op het middel dat ze hebben gebruikt (Alcohol, Xtc, Paddo’s, of Cannabis). Deze beleving laat zien wat er dan logischerwijs zou gebeuren, dat het helemaal fout gaat. Na de simulatie gaan de jongeren van RYD op een positieve wijze het gesprek aan over wat er gebeurd is. De virtual reality wereld van de 3D Tripping campagne wordt gebruikt als trigger en aanleiding tot een goed Peer-to-peer gesprek. Het gesprek heeft als doel om jongeren te overtuigen van de risico’s die middelengebruik achter het stuur met zich mee brengen.
Gedurende de simulatie gaat de jongere compleet op in de beleving van de wereld en draagt een Oculus Rift headset voor beeld en geluid. Op dat moment kunnen toeschouwers via een aangesloten televisie meekijken naar wat er gebeurd.
FACEBOOK