Door in een simulator te stappen kan je leren van deze ervaring zonder zelf een ongeluk mee te maken. Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen. En omdat de eerste virtueel is hoef jij de tweede, en dus echte, hopelijk niet mee te maken 😉
Uiteindelijk denken we allemaal dat we heel goed kunnen rijden en dat de risico’s wel een beetje meevallen. Deelname in een simulator zorgt ervoor dat we realistischer denken over hoe goed we zelf kunnen rijden én hoe groot de risico’s die ontstaan in het verkeer door alcohol, drugs, snelheid en afleiding nu echt zijn.
De afgelopen jaren is door Responsible Young Drivers een aantal simulatoren ontwikkeld voor verschillende verkeersveiligheidsthema’s. In totaal hebben wij zes simulatoren gebouwd. Het gaat om;
3D-Afleiding Car: ontwikkeld in 2019
Wanneer jij afgeleid bent heb jij veel meer kans om een verkeersongeluk te veroorzaken. Daarom hebben wij een simulator gebouwd om jou te laten ervaren welke risico’s eraan verbonden zijn. In deze simulator ga jij autorijden en gaan wij ervoor zorgen dat jij wordt afgeleid.
Je draagt tijdens deze rit een 3D-bril waardoor jij in een virtuele wereld terecht komt die levensecht lijkt. Verschillende scenario’s worden afgespeeld zodat jij zelf op een spectaculaire, maar veilige wijze, de gevolgen kunt ervaren van jouw telefoongebruik tijdens de autorit. Onder het rijden word je gebeld, geappt en sociaal afgeleid. Wij vragen van jou om appjes te beantwoorden, de telefoon op te nemen en te ervaren wat de gevolgen zijn.
Terwijl één deelnemer in de autosimulator zit, kunnen voorbijgangers meekijken op een groot scherm. Na de simulatie voert het campagneteam een bewustwordingsgesprek met de deelnemers waarbij de simulatie wordt besproken. Tot slot worden tips met betrekking tot telefoongebruik gedeeld. Zodat de deelnemers niet in de verleiding komen om in de toekomst de telefoon tijdens het autorijden te gebruiken.
3D-Afleiding Bike: ontwikkeld in 2017
Wanneer jij afgeleid bent heb je veel meer kans om een verkeersongeluk te veroorzaken. Daarom hebben wij een simulator gebouwd om jou te laten ervaren welke risico’s eraan verbonden zijn. In deze simulator ga jij fietsen en gaan wij ervoor zorgen dat jij wordt afgeleid.
Je draagt tijdens deze rit een 3D-bril waardoor jij in een virtuele wereld terecht komt die levensecht lijkt. Verschillende scenario’s worden afgespeeld zodat jij zelf op een spectaculaire, maar veilige wijze, de gevolgen kunt ervaren van jouw telefoongebruik tijdens de fietsrit. Onder het fietsen word jij gebeld en geappt. Wij vragen van jou om appjes te beantwoorden, de telefoon op te nemen en te ervaren wat de gevolgen zijn.
Terwijl één deelnemer in de fietssimulator zit, kunnen voorbijgangers meekijken op een groot scherm. Na de simulatie voert het campagneteam een bewustwordingsgesprek met de deelnemers waarbij de simulatie wordt besproken. Tot slot worden tips met betrekking tot telefoongebruik gedeeld. Zodat de deelnemers niet in de verleiding komen om in de toekomst de telefoon tijdens het fietsen te gebruiken.
3D-Tripping Bike: ontwikkeld in 2016
Na een gezellige avond in beschonken toestand op de fiets stappen, dat vindt maar liefst 80 procent van de fietsers onder de 30 jaar geen enkel probleem. Om na het stappen veilig thuis te komen kiezen veel jongeren toch al snel voor de fiets. Voor de wet maakt het echter niet uit, voor de fietser en de automobilist geldt namelijk hetzelfde alcohollimiet én dezelfde gevaren.
Tijdens 3D-Tripping Bike stapt de deelnemer op de fiets. Door middel van een 3D-bril komt diegene in een virtuele wereld terecht. Na een gezellige avond waarbij je virtueel alcohol, xtc, paddo’s of cannabis hebt gebruikt, stap je op de fiets en ga je onderweg naar huis. Tijdens deze rit zullen zich verschillende verkeerssituaties voordoen, gebaseerd op het middel dat je hebt gebruikt.
Via het aangesloten scherm kunnen voorbijgangers de rit naar huis observeren. Deelnemers zijn na afloop van de simulatie vaak erg geschrokken. De effecten die alcohol en drugs kunnen hebben tijdens het fietsen worden vaak onderschat. Daarnaast legt het campagneteam uit waarom fietsen onder invloed ook gevaarlijk kan zijn en hoe zij veilig thuis kunnen komen.
3D-Tripping Car: ontwikkeld in 2014
Tijdens de 3D-Tripping Car neemt de deelnemer plaats in een autosimulator. Door middel van een 3D-bril stapt de deelnemer in een virtuele wereld, waarbij diegene een feest bezoekt. Op dit feest gebruik je virtueel alcohol, xtc , paddo’s of cannabis. Deelnemers krijgen zo zelf de kans om te concluderen dat rijden onder invloed geen goede combinatie is.
Deelnemers dragen een 3D-bril en komen in een virtuele wereld terecht waarin zij zelf ervaren wat de gevolgen van rijden onder invloed kunnen zijn. Afhankelijk van het gekozen verdovende middel wordt de waarneming van de deelnemer aangetast. Op deze manier kunnen jongeren op veilig de gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugs ervaren.
Via het aangesloten scherm kunnen voorbijgangers de rit naar huis observeren. De deelnemers kunnen op een veilige wijze de effecten van alcohol en drugs ervaren. Na de rit zijn deelnemers vaak geschrokken van de effecten die rijden onder invloed met zich meebrengt. Daarnaast legt het campagneteam uit waarom rijden onder invloed gevaarlijk is en hoe zij veilig thuis kunnen komen.
Alcokart: ontwikkeld in 2012
In de Alcokart ervaren de bestuurder en bijrijder hoe het is om dronken te rijden. De deelnemers rijden over een uitgezet parcours. De eerste ronde wordt ‘nuchter’ gereden, hierbij reageert de kart zoals verwacht en kan de bestuurder wennen aan de besturing. Hierna wordt de alcoholstand ingeschakeld. Tijdens het rijden ervaren de deelnemers de effecten van alcohol. Diegene heeft moeite met sturen en reageert vertraagd.
De alcoholstand zorgt ervoor dat de deelnemer zich gaat gedragen zoals een dronken bestuurder dat zou doen. Hierdoor gaat het rijden lastiger en is de kans groot dat de kart de bocht uit vliegt. Net zoals wanneer iemand dronken achter het stuur zit. Er is echter één groot verschil; het campagneteam heeft de mogelijkheid de alcoholkart op afstand te laten stoppen om echte ongelukken te voorkomen.
Nadat de tweede ronde is afgelegd, hebben de deelnemers een kort gesprek met het campagneteam waarin hun ervaringen worden besproken. Daarnaast gaan de campagneteamleden dieper in op de gevaren van
alcohol in het verkeer. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je veilig thuiskomt na een avondje stappen? En ben je alleen verantwoordelijk voor jezelf of ook voor je bijrijder?
Crashtest: ontwikkeld in 2012
De Crashtest maakt deelnemers bewust van de noodzaak van het dragen van een gordel. Ook laat het de deelnemers op een veilige wijze ervaren hoe het is om een crash mee te maken. Vier jongeren nemen plaats op een karretje dat met twee verschillende snelheden een frontale botsing simuleert. In werkelijkheid zijn dit geen hoge snelheden. Het is echter genoeg om indruk te maken op deelnemers!
Deelnemers voelen duidelijk aan dat ze, zelfs bij lage snelheden, zonder gordel naar voren zouden vliegen. De ervaring is belangrijk, aangezien de gevoelsmatige botsingssnelheid 40-50 kilometer per uur is. Hierdoor raken jongeren zich bewust van de risico’s van te hard rijden. Tijdens de simulatie wordt ook de reactiesnelheid gemeten en kunnen deelnemers een ontplofte airbag zien.
Tijdens de campagne legt het campagneteam van Responsible Young Drivers uit wat reactiesnelheid inhoudt en wat de gevolgen zijn van (te) laat reageren. Ook wordt duidelijk hoe belangrijk het dragen van de gordel is. Na afloop wordt het gesprek met de deelnemers aangegaan om nogmaals te benadrukken hoe belangrijk het is om tijdens het autorijden een gordel te dragen.